Bethoveno portretas
Joseph Neesen 1786-ųjų m. silueto reprodukcija
Tradiciškai siluetas reiškia objekto
kontūrų piešinį arba iškirptą portreto profilį iš juodo popieriaus, kuris
užklijuojamas ant balto popieriaus lapo. Šis žodis atsirado vėlyvame XVIII-ame
amžiuje, kada Prancūzijos finansų ministras Etienne de Silhouette apmokestino
Prancūzijos aukštesniąsias klases aukštais mokesčiais Septynerių metų karo
laiku. Kadangi nutapyti portretai buvo per brangūs, o fotografija dar nebuvo
išrasta, šie profilių karpiniai buvo pigus būdas įamžinti veidą. Tuomet
Silhouette vardas buvo sinonimas viskam, kas buvo pigiai pagaminama, bet jo
pavardės sąsaja su portretais visgi išsilaikė.
Viršuje matote Bethoveno, kai jam buvo 16 m., portretą. Tai yra karpinys,
tačiau dažniau tokie portretai būdavo piešiami ir itin dažnai užsakomi.
Pavyzdžiui, J. F. Anthing (1753-1805) tapo keliaujantis portretų dailininkas, specializuodamas siluetuose[1].
Vieni iš gerbiamiausių šios meno formos atstovų buvo bendradarbiaujantys
dailininkai John Miers (1756 - 1821) ir John Field (1771-1841)[2].
Jiedu dažnai naudodavo vieno šerio teptukus painioms ir smulkioms detalėms.
Buvo sudaromi tūkstančių veidų albumai, o JAV Nacionalinės portretų galerija
yra parašiusi itin įdomų pasakojimą apie Bache albume figūruojantį vieną karininką,
kuris atsisakė nusikirpti savo kasą dėl naujo karo tarnybos reikalavimo. Įrašą
rasite šičia: Nacionalinės portretų galerijos
Smithsonian instituto bloge „Face 2 face.“
Silueto piešimas figūruoja meno atsiradimo mitologijoje. Plinijus
Vyresnysis „Gamtos istorijoje“ 35-os knygos penktame skyriuje rašo: „Mes
neturime tikslių žinių apie tapybos meno pradžią, nei mes svarstome apie ją.
Egiptiečiai tvirtina, jog ji buvo jų išrasta šešis tūkstančius metų prieš jai
perėjus į Graikiją; aišku, tuščios pagyros. Graikijoje, kai kurie sako, jog ji
buvo išrasta Sikyon, kiti - jog Korinte, tačiau visi jie sutinka, kad jos
ištakos glūdi žmogaus šešėlio apvedžiojime.“[3]
15-ame skyriuje rašo: „Butades, Sikyon`o puodžius Korinte, buvo pirmasis, kuris
atrado portretų modeliavimo žemėje meną, kurį naudojo savo amate. Jisai tai
atrado savo dukros dėka, kuri, stipriai mylėdama greitai į ilgą kelionę
išvykstantį jauną vyrą, apvedžiojo jo veido profilį, kuris buvo matomas ant
sienos dėka lempos šviesos. Kai tai pamatė, jos tėvas užpildė kontūrus
prispausdamas molį ant paviršiaus, taip padarydamas veido reljefą, kurį po to
išdegė ugnimi kartu su kitais keramikos dirbiniais.“[4]
Ignotas Mauricijus Ščedrauskas
Ignacy Maurycy Szczedrowski. 1815–1870
Tapybos gimimas
Lietuvos dailės muziejus, Vilniaus paveikslų galerija
[1] http://bibliodyssey.blogspot.com/2012/10/silhouette-portraits.html BibliOdyssey blogas.
[2] http://www.npg.org.uk/collections/search/person.php?LinkID=mp06961&role=art
National Portrait Gallery.
[3] "We
have no certain knowledge as to the commencement of the art of painting, nor
does this enquiry fall under our consideration. The Egyptians assert that it
was invented among themselves, six thousand years before it passed into Greece;
a vain boast, it is very evident. As to the Greeks, some say that it was
invented at Sicyon, others at Corinth; but they all agree that it originated in
tracing lines round the human shadow."
[4] "Butades,
a potter of Sicyon , was the first who invented,
at Corinth , the
art of modelling portraits in the earth which he used in his trade. It was
through his daughter that he made the discovery; who, being deeply in love with
a young man about to depart on a long journey, traced the profile of his face,
as thrown upon the wall by the light of the lamp. Upon seeing this, her father
filled in the outline, by compressing clay upon the surface, and so made a face
in relief, which he then hardened by fire along with other articles of pottery."
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą